بهترین چسب های ساختمانی سازگار با محیط زیست

بهترین چسب های ساختمانی سازگار با محیط زیست

از جمله موارد کاربردی در ساختمان‌سازی، چسب‌ها هستند که برای متصل کردن انواع قطعات ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌ها بسته به نوع کاربری که دارند دارای اقسام متفاوتی بوده که در این بین بعضی از آنها سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص بهترین چسب‌های ساختمانی که با محیط زیست هم‌خوانی دارند، صحبت کنیم.

چسب سنگ

اگر نیاز به نصب کردن سنگ در ساختمان‌سازی باشد، باید از چسب سنگ بهره برد. این چسب که دو جزئی بوده از پلی استر تولید شده است و اکثراً برای نصب کردن قطعات سنگین مانند سرامیک‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این نوع چسب می‌توان به مقاومت مکانیکی بسیار خوب آن اشاره کرد که پایداری در محیط‌های خورنده را نتیجه می‌دهد. البته ناگفته نماند که برای چسباندن کاشی یا آجر بر روی سطوح شیب‌دار نیز می‌توان از این نوع چسب با مقاومت بالا استفاده کرد. همچنین باید دقت داشته باشید که برای دوام بیشتر چسب سنگ بهتر است که در مسیر مستقیم نور خورشید نباشد.

چسب آجر سفال

اگر هدف، چسباندن آجر سفال‌های هم‌ردیف باشد، از این نوع چسب ساختمانی استفاده می‌شود. از مزیت‌های بسیار مناسب چسب آجر سفال می‌توان به استحکام فوق العاده‌ی آن اشاره کرد که در برابر قیمت‌های فروش آن کاملاً ارزش بکارگیری را دارد. همچنین چسبندگی دائمی این نوع چسب به ‌گونه‌ای است که حتی در برابر رطوبت و نم نیز مشکلی برایش پیش نخواهد آمد. چسب آجر سفال به دو صورت پودر و خشک قابل دسترسی است که به جهت استفاده نیز باید به گچ افزوده شود.

چسب بتونه

اساس تولید این نوع از چسب ساختمانی اپوکسی بوده که برای چسباندن چوب پنبه، آیینه، فلز یا سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از چسب بعد از استفاده در کمترین زمان ممکن سفت شده و از همه مهمتر اینکه قابل سوراخ یا رنگ شدن نیز می‌باشد. حتی اگر مایل باشید از آن برای درزگیری استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت. بیشترین ماندگاری چسب بتونه تا یک‌سال است که البته با توجه به نوع و کیفیت ساخت آن می‌تواند بیشتر از اینها هم دوام بیاورد.

چسب پلی استایرن

برای اینکه بتوان ورق‌های پلی استایرن را چسباند باید از چسب مخصوص به آن بهره برد. این چسب که به صورت پودر است دارای رنگ صورتی بوده و اکثراً برای سطح‌های عمودی یا افقی در ساختمان‌ها قابل بررسی خواهد بود. همچنین این نوع چسب ساختمانی نوعی عایق حرارتی نیز محسوب می‌شود. دقت کنید که اگر بنا به استفاده از چسب پلی استایرن دارید، برای هر مترمربع حداکثر ۶ کیلوگرم چسب کفایت می‌کند. گفتنی است که از ویژگی‌های منحصربفرد این نوع چسب، چسبندگی فوق العاده آن بوده که بعد از استفاده به راحتی نمی‌توان آن را از سطوح جدا کرد.

چسب پارکت

همانطور که از نام این چسب پیداست می‌توان از آن بعنوان چسباندن پارکت یا موارد دیگری مانند قطعات تزئینی استفاده کرد. برای آنکه بتوانید این چسب را بکارگیری کنید، بهتر است که از یک شانه بهره ببرید و چسب را با استفاده از آن بر روی سطوح دلخواه بکشید. این چسب شکل خمیری دارد و باید از آن در دماهای بیشتر از ۵ درجه استفاده کرد. دقت داشته باشید زمانی که در حال استفاده از این نوع چسب ساختمانی هستید، باید مراقب باشید تا چسب را با دهان و چشم‌تان برخورد نداشته باشد.

چسب بلوک سیمانی

این مدل از چسب به دلیل خواص بسیار خوب و چسبندگی مناسبش به کرات در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد تشکیل دهنده‌ی چسب بلوک سیمانی را مصالح سنگی، سیمان و برخی موادهای پلیمیری تشکیل می‌دهند. این چسب برای چسباندن قطعاتی مانند کاشی، بلوک‌های سبک و سرامیک‌ها روی دیوارهای سیمانی یا گچی استفاده خواهد شد. گفتنی است که اگر نیاز به جایگزین کردن برای اندود ملات ماسه دارید، حتماً به چسب بلوک سیمانی فکر کنید.

چسب بتن معمولی

بیشترین استفاده از چسب بتن معمولی در آب‌نماهاست که برای بکارگیری از آن نیز باید به ملات بتن افزوده شود. همچنین در رفع آسیب‌های سطحی سازه‌ها هم به کرات از چسب بتن معمولی استفاده می‌شود. مزیت استفاده از این نوع چسب این است که ترک برداشتن بتن به طرز چشم‌گیری جلوگیری خواهد کرد. مقدار استفاده از این چسب کاملاً بستگی به عیار سیمان دارد، با این حال می‌توان گفت که حداقل ۵ و حداکثر ۲۰ درصد از وزن سیمان را می‌توان به چسب بتن معمولی اختصاص داد.

چسب کاشی الیاف‌دار

اگر نیاز به چسباندن کاشی یا سرامیک به مکان‌های دلخواه باشد، ترجیحاً باید از چسب الیاف‌دار کاشی بهره برد. از ویژگی‌های این چسب قدرت فوق العاده‌ی آن است. این در حالی است که اگر بخواهید، به راحتی می‌توانید از این نوع چسب ساختمانی بر روی سطوح دیگر مانند پانل‌های گچی یا ایرانیت نیز استفاده کنید. از ویژگی‌های منحصربفرد این چسب زود خشک شدن آن است که در نتیجه سبب می‌شود کارهای نصب با سرعت بیشتری انجام شود. گفتنی است که در صورت لرزش‌های سازه‌ها، در صورت استفاده از این نوع چسب کاشی‌ها ترک‌های آنچنانی نخواهند خورد.

چسب گرانیت

از این نوع چسب نیز می‌توان برای چسباندن دو نوع سنگ گرانیت یا مرمر استفاده کرد. نوع این چسب پودری بوده که بسیار هم معروف است. حتی از این نصب برای نصب کاشی نیز می‌توان بهره برد. بیشترین دمایی که باید از چسب گرانیت بکارگیری شود حداقل ۵ و حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.