کشورهای پیشگام در تولید ملات سبز

کشورهای پیشگام در تولید ملات سبز

ملات سبز بر اساس موادهایی مانند کرومیت یا آلومینا که هم‌خوانی بسیار خوبی با محیط زیست دارند، تولید می‌شوند. این ملات نوعی ملات آماده مصرف است که از ویژگی‌های آن می‌توان به چسبناک بودن فوق العاده‌ی آن اشاره کرد. از کاربردهای ملات سبز که بدون هیچ‌گونه سیمان یا ماسه‌ای تهیه می‌شود، می‌توان به دیوارچینی با استفاده از بلوک یا سفال در امر ساخت ساختمان‌ها اشاره کرد.

همانطور که حتماً می‌دانید برای دیوارچینی با استفاده از ملات یا حتی سیمان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که مهمترین آنها آلوده شدن محیط زیست، استخراج بیش از اندازه از معادن مربوط به ماسه و شن، استفاده بی‌رویه از منابع آب، سطح بهداشت پایین کارگاهی و چسبندگی بسیار ضعیف آن که منجر به کاهش ایمنی می‌شود؛ خواهد بود.

مزیت استفاده از ملات سبز

خمیری بودن این نوع از ملات، کار را برای استفاده در ساختمان‌سازی راحت کرده است. از طرف دیگر برای بکارگیری از آن به هیچ نوع ماده دیگری مانند سیمان یا ماسه و همینطور آب نیاز نخواهد بود. تمامی این موارد ملات سبز را در زمره موادهای قابل استفاده‌ی دوستدار طبیعت قرار داده است چرا که به دلیل حذف موادهای گفته شده نیازی به آسیب رساندن به منابع مختلف محیط زیست نخواهد بود.

از دیگر مزیت‌های استفاده از این ملات می‌توان به افزایش مقاومت چسبندگی برشی ساختمان‌ها در صورت استفاده از آن اشاره کرد. همچنین باید به مقاومت فشاری و خمشی بکارگیری از این ملات نیز توجه ویژه‌ای داشت. ضمناً ملات سبز بدون آنکه احتیاج به عمل فرآوری داشته باشد به راحتی می‌توان از آن بر روی بلوک و سفال‌ها استفاده کرد.

از کم شدن هزینه‌ها، کاهش زمان استفاده از ملات سبز، استفاده‌ی بهینه از نیروی کار، افزایش چشم‌گیر ایمنی در کار و نهایتاً خروجی با کیفیت کار می‌توان بعنوان اصلی‌ترین مزایای استفاده از ملات سبز نام برد.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی ملات سبز

همانطور که عنوان شد این ملات به صورت کاملاً آماده و بودن استفاده از هیچ‌گونه افزودن مواد اضافی بکارگیری می‌شود که ساختار شیمیایی آن به شکل امولسیون‌های پایه‌ی آب است. همچنین میزان دانسیته این ملات در حد ۱.۶N/mm۲ است. ضمناً ملات سبز هیچ‌گونه یون کلری نداشته و ۸۵ درصد آن را محتوای جامد تشکیل می‌دهد.

از لحاظ کاربردی نیز از ملات سبز برای حذف مراحل صاف کردن ملات و یا کاهش پروسه حمل ملات پای کار استفاده می‌شود. از طرف دیگر این ملاک سبب کاهش نیروهای انسانی نیز در زمان ساخت دیوار خواهد شد. ضمناً در صورت بکارگیری از ملات سبز نیازی به مراقب از ملات نخواهد بود.

در صورتی که از ملات سبز استفاه شود مدت زمان‌های مخصوصی برای خشک شدن آن نیاز است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

حداقل به نیم ساعت زمان برای خشک شدن سطحی این ملات نیاز است و اگر هدف خشک شدن نهایی باشد به حداقل ۲ ساعت زمان احتیاج خواهد بود. مدت زمان کارپذیری، بدست آوردن مقاومت اولیه و ثانویه نیز به ترتیب ۲۰ دقیقه، ۸ ساعت و ۳ شبانه‌روز است.

ویژگی‌های بکارگیری از ملات سبز

استفاده از ملات سبز که دارای ویژگی‌های خاصی است به خوبی می‌تواند نتایج کار را بهبود ببخشد. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های این ملات خواهیم پرداخت:

✔️ مقاومت بسیار عالی در برابر شرایط آب و هوایی.

✔️ کاهش هزینه‌های مختلف در صورت استفاده.

✔️ کاربردهای مختلف در پروژه‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها.

✔️ استفاده راحت و تهیه آسان بدون هیچ‌گونه معطلی.

✔️ کاهش بار مرده در دیوارچینی.

✔️ استحکام بسیار بالا در برابر انواع تنش و فشارهای کششی.

✔️ انعطاف‌پذیری بسیار خوب ملات سبز.

✔️ مقاومت در برابر جذب و نفوذ آب.

✔️ بهداشتی بودن ملات که هیچ‌گونه آسیبی به دست نخواهد رساند.

✔️ کشورهای تولید کننده ملات سبز

 

همانطور که می‌دانید از ملات سبز استفاده‌های بهینه‌ای می‌شود که در نتیجه کشورهای مختلف را برای تولید آن مصمم کرده است و با توجه به اینکه مزیت‌های بسیار مناسبی هم دارد، برای تولید آن نباید درنگ کرد. از جمله کشورهایی که در جهان در تهیه و تولید ملات سبز پیشتاز شده است، ایران است.

در نظر داشته باشید که کارخانه‌های زیادی در ایران به تولید این ملات مشغول هستند که ممکن است هر کدام از آنها رویه‌ی خاصی از تهیه آن را در پیش گرفته باشند. همچنین ناگفته نماند که با وجود دستگاه‌های پیشرفته کار تولید ملات سبز به آسانی انجام خواهد شد.

از طرف دیگر کشورهای دیگری مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز در جمع کشورهای تولیدکننده ملات سبز هستند که هر کدام از این کشورها روش‌های خاصی را برای تهیه این ملات در نظر گرفته‌اند. به طور کلی کشورهای نام‌برده با دارا بودن علم و تجهیزات مناسب، گام‌های موثری را برای تولید و حتی صادرات ملات سبز برداشته‌اند.